Consumentenbond: smartengeld en huisdieren soms uitgesloten van SVI-dekking

Geplaatst op: 21-02-2022, 12:15:43

De Consumentenbond heeft 25 schadeverzekeringen inzittenden (SVI\'s) onder de loep genomen en constateert dat smartengeld en letsel aan huisdieren soms zijn uitgesloten van vergoeding.

De bond vindt het ook opmerkelijk dat er verzekeraars zijn die inzittenden met letsel niet meteen op hun blauwe ogen geloven: “Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring.” De Consumentenbond verwijst naar tv-programma Radar, dat eerder de SVI van Promovendum kritisch belichtte omdat daarop klachten zonder aantoonbare lichamelijke oorzaak zijn uitgesloten. “Denk hierbij aan een whiplash, psychische klachten, depressie of posttraumatische stress. Ook ASR en Ditzo dekken deze klachten alleen na vaststellen door een arts. Maar dat kan niet altijd. Aegon onderzoekt of de klachten passen bij het ongeval. Hema, InShared en ZLM vergoeden als bewezen kan worden dat de klachten een gevolg zijn van het ongeval.”

Huisdier: soms materiële schade

Psychische schade en klachten zijn bij Nationale-Nederlanden en SNS helemaal uitgesloten. De polis van Vereniging Eigen Huis biedt alleen dekking na een verklaring van een medisch expert. “Andere verzekeraars dekken wel, maar vermelden dit vaak niet of niet duidelijk in de voorwaarden.” Bij NN en Eigen Huis kunnen verzekerden ook geen aanspraak maken op een vergoeding voor een gewond of overleden huisdier en smartengeld. “Vier aanbieders vergoeden in beperkte situaties. De helft van de SVI-aanbieders dekt letsel aan en overlijden van huisdieren na een verkeersongeluk. Anderen vergoeden wel, maar dit staat vaak niet in de voorwaarden. De dekking voor ‘schade’ aan huisdieren valt dan onder dekking voor materiële schade.”

Bron: bijdrage van 18 februari 2022 van Rob van de Laar op www.amweb.nl